Noordbrabants Museum - Opgegraven strijd - Kranen&Gille - Verspijkerd en verzaagd - 17 februari 2017
Noordbrabants Museum - Opgegraven strijd - Kranen&Gille - Verspijkerd en verzaagd - 17 februari 2017
Foto's van de tentoonstellingen:
- Opgegraven strijd - archeologische vondsten uit diverse oorlogsgebieden en oorlogen.
- design-duo Kranen&Gille, industrieel desgin van huiselijke voorwerpen. Dit duo heeft het atelier in Den Bosch.
- Verspijkerd en verzaagd. Jacques Frenken werkte -als eerste- met (kruis-)beelden toen die in de jaren 70 overbodig geworden waren en uit de kerken verdwenen. Hij haalde ze op met de bakfiets en verzaagde ze of sloeg er volgens een ritmisch patroon spijpers in. "Niet om te spotten of te kwetsen, want wat had je daaraan, maar om de vorm en kleur".
Toch spreken enkele reacties in het bezoekersboek van 'Heiligschennis'.
Jacques Frenken bezocht de tentoonstelling waarop ook van een aantal andere kunstenaars werk te zien is. Hij merkte op dat de verf van de Blauwe Madonna (bruikleen Centraal Museum Utrecht) aangepast was, te blinkend gemaakt. Zijn Crucifix op een schietschijf is erg bekend geworden. Bij De Litanie van het Heilig Hart merkte hij op dat het werk goed gerenoveerd was. Het bestaat uit een aantal verzaagde Christusbeelden die in een repeterend schema geplaatst zijn.
Hij bekeek ook zijn werk Heimwee naar Chartres (uit 1964), het eerste dat hij met deze verzaagtechniek maakte. Van een paar spijkers aan de voorzijde van de Spijkermadonna (Pièta) was de verf af (door aanraking van bezoekers in de loop der jaren?) maar doordat er nu glas voor zit kon hij die niet bijwerken.
De vier dansende Christussen op een rij (Christ Unlimited, 1970, Herman Makkink) zijn een reproductie van de verloren gegane originelen die voorkomen in de film A Clockwork Orange (Stanley Kubrick, 1970).
informatie over openingstijden Noordbrabants Museum
©2017 Gerard Monté
Op de expositie bij Stille Dialoog bij kunstlocatie Würth is een verspijkerde piano te zien.