Bibliotheek ´s-Hertogenbosch - bieb en RUW - De vele gezichten van China - 8 april 2017 - RUW games 24/4
Bibliotheek ´s-Hertogenbosch - bieb en RUW - De vele gezichten van China - 8 april 2017
8/4 Mah-jong - 9/4 theeceremonie, Chinese tekens schrijven, Chinese cultuur - 15/4 tai chi
24/4 RUW - Tegenlicht Meet Up - afl. All in the game.
Na lezingen van Bettine Vriesekoop en Jeanne Boden over China, een tai-chi workshop, een bijeenkomst over China en Brabant als handelsbroeders was Mah-Jong aan de beurt. Films en boeken over China zijn te leen, er is ook een kleine expositie van Chinese (kunst-)voorwerpen.
8/4 De lezing over Chinese filosofie - Tao en Wuwei: leven vanuit openheid was op het laatste moment afgelast wegens ziekte; een groot aantal belangstellenden moest worden teleurgesteld. Of de lezing op een ander moment terugkomt is nog niet bekend.
Er werd wel met veel plezier Mah-Jong gespeeld, het spel der duizend wonderen.
9/4 biebplein - lezing over Chinese taal, cultuur, etiquette, enz. door de Chinese school in Den Bosch, Yuhua, gevestigd in bbs Kruiskamp aan de Jan Olieslagerstraat.
Een Cinese theeceremonie waarbij het publiek mocht proeven van de thee die met waardering ontvangen werd. (herhaling op 15 april).
Ook de korte cursus kalligrafie, die ook twee keer gegeven werd, kon op belangstelling van het publiek rekenen.
15/4 biebplein - workshop tai chi - Chinese theeceremonie
24/4 RUW - Tegenlicht Meet Up - afl. All in the game. Over een grote gamersmeeting in California en over de ontwikkeling en de wereldwijde introductie van een game (Horizon) waaraan 6 jaar gewerkt is door een Nederlands bedrijf (Guerilla) . Vanaf foto 100.
Met als gesprekpartners:
- Joran de Raaff, voorm. programmeur bij Ranj, Weirdbeard, nu bij Little Chicken. website
Hij noemde zich een "indie" een independent develloper die wel soms door een groot bedrijf als afnemer van de ontworpen spelen geholpen werd.
- Ivo van Dijk, directeur Basecamp Games, het Bossche game-bedrijf aan de Zuid-Willemsvaart (voorm. Drie Mollen) dat actief is op het gebied van computergames, reallifegames, virtual reality (VR) en gamification projecten.
zie ook hun nieuwe escape-room, met real-life gaming, Bionaea. Daarvoor ontwikkelt het jonge bdrijf zelf de software die zich erop richt licht en geluid in de ruimte continue aan te passen. Ivo van Dijk was eerder betrokken bij de rock-opera Karmaflow (ThadP) waarbij het publiek ook met mobieltjes het spel kon volgen. (januari 2015 - foto's in Boschtion-formaat). Volgend jaar brengt het bedrijf een app uit in samenwerking met de GGD over SOA's.
- Pim Coumans, game-ontwikkelaar. Hij vertelde gestopt te zijn met zijn werk als programmeur omdat hij meer met games wilde gaan doen.
- René van Kasbergen, docent Gamedesign Avans en Game-maker. Op Avans zijn in het 2e jaar zo'n 100 studenten bezig met game-ontwikkeling.
- Stefan Schevelier, Radboud Universiteit Nijmegen, onderzoeker en docent praktische filosofie. Hij sprak met gastheer Ruud geven oa over het begrip fenomenologie: Hoe verschijnt de wereld aan ons, niet alleen in de werkelijkheid, maar ook in games, maar ook in literatuur, films.
Bij de bezoekers waren onder andere aanwezig:
- Michiel van de Weerthof, vormt samen met Joost van Pagée Soundtreks, Zij maken luisterroutes die via een app te volgen zijn in een stadswijk (Haverleij), museum (SM's, Van Abbe), een oude fabriek (W2) of een ziekenhuis. Vanaf eind april dit jaar is in het JBZ de route De opname te volgen met 6 routes. Deze Soundtrek is gemaakt samen met stadsschroniqeur Eric Alink. De apps zijn gratis te downloaden.
- Peter Benschop, werkzaam bij Philips, vertelde over het laten oefenen van operaties door artsen middels VR-gestuurde apparatuur. Zo'n apparaat moet dan wel feed-back geven aan de arts, zoals tegendruk, stevigheid van het lichaam, ook geluid en evt. geur zijn dan heel belangrijk. Het begrip serious games kwam hierbij ter sprake.
- Peter van Doremalen (GL, Fietsersbond) wees op het boek Don Quichote, de fantasierijke ridder van de droevige figuur die zijn wereld zo in de echte weet te brengen dat iedereen hem daarin volgt. En hij noemde het werk van de Spaanstalige auteur Manuel Castells Oliván die in de Millenium-trilogy over het verschijnsel van VR geschreven heeft.
Over deze aflevering van Tegenlicht waren wat kritische opmerkingen te horen. Er zou te sturend gevraagd worden aan gamers over of ze dat het liefste deden. En over hoe lang ze er wel niet achter zaten. Een enkeling haalde in het weekend wel 16 uur per dag. En het leek wel een grote reclame voor het nieuwe spel.
Michiel van de Weerthof merkte op dat voor veel mensen gamen en VR nog moeilijk zijn omdat de mens eigenlijk niet gemaakt is om daar mee om te gaan.
Misschien dat daarom niet iedereen van de aanwezigen kan of wil gamen. Een boek lezen of film kijken wordt dan meer op prijs gesteld. De discussie ging er over of dat beter was óf dat het leuker is om via keuzes in een spel zelf het gebeuren te kunnen sturen. De gaming-industrie is inmiddels de grootste in het entertainment-gebied, boven muziek en film. Het nieuwe spel is al meer dan 2,5 miljoen keer verkocht. Een Amerikaans gaming-tijdschrift heeft meer dan 6 miljoen abonnees.
Er was ook de vraag naar de actualiteit van een spel waarvan de ontwikkeltijd 6 jaar duurt, voor wat b.v. betreft de hardware. maar een bedrijf als Sony geeft aan ontwikkelaars wel tijdig de hardware codes voor nieuwe Playstations vrij.
Het samen spelen via internet of in één ruimte werd belangrijk gevonden, het community-idee. Er is zelfs een spelvorm waarin een speler een VR-bril op heeft en anderen in dezelfde ruimte mee kunnen kijken op een monitor en zo mee kunnen doen met de speler en hem helpen opdrachten uit te voeren.
Over de realistische ervaringen van een speler werd opgemerkt dat de echte wereld en de virtuele steeds meer in elkaar overvloeien. Zien we straks het verschil nog wel?
---
Wie iets van VR wil ervaren kan -zonder nog zelf een speciale bril aan te schaffen- in het pand van De kleine winst op de Markt de Bosch Experience in VR doen.
Voor foto's van het spel Bionaea zie de betreffende pagina.
Ruw heeft als locatie in de Kapel van het Gasthuiskwartier, ingang Burgemeester Loeffplein naast het mariapaviljoen.
info bieb - ruwdenbosch
©2017 Gerard Monté
Ruw Den Bosch:
=de volgende Tegenlicht-avond is in mei.