Finale van Wildcat Challenge van Agrifood Capital en Weener XL - Werkwarenhuis Tramkade - 9 oktober 2017
Finale van Wildcat Challenge van Agrifood Capital en Weener XL - Werkwarenhuis Tramkade - 9 oktober 2017
30 ideeën werden in gestuurd bij deze wedstrijd voor nieuwe projecten om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. De oproep was om zoveel mogelijk (wilde) ideeën in te sturen. 20 daarvan kwamen op de site terecht en 4 ervan werden tot finale-winnaars gekozen.
Deze wedstrijd werd, voor de eerste keer, georganiseerd door Agrifood Capital en Weener XL. Sjoerd van Bergen van Weener heette de bezoekers welkom.
De 4 winnende finalisten kregen deze avond elk een cheque van 3500 euro. De vakjury bepaalde na de presentaties (pitches) ook de hoofdprijs, zijnde een jaar lang ondersteuning door de 6 bedrijven/instellingen die in de jury vertegenwoordigd waren.
De avondvoorzitter was Gertjan Arts. Voor een afwezige medewerkster werd eerst een lied gezongen dat gefilmd werd. Ook de jury op de eerste rij zong flink mee.
De volgorde van de pitches werd bepaald door loting:
- Kringkracht & Doelgroepwerkt - Dennis Zeldenrust
- Fashion by RoS - Sharon Parmessar
- More2win - Tim van Dooren
- de sociale bakkerij Brood met pit - Jo Deckers
De publiekspijs van 1000 euro ging -na stemming- naar Kringkracht & Doelgroepwerkt en een van de stemmers uit het publiek kreeg -na loting- een Bosch bierpakket.
De vier finalisten kregen elk hun cheque. More2win kreeg daarnaast ook de hoofdprijs uit handen van juryvoorzitter Maurice Horsten (BIM), een aantal van de medewerkers poseerde met de cheque.
-Kringkracht & Doelgroepwerkt probeert vluchtelingen in Den Bosch en Vught een baan te bezorgen door ze te koppelen aan bedrijven met een proefperiode van 2 maanden en daarna met een contract van 6 maanden. Ze krijgen dan ook een (aanvullende) opleiding. De bedoeling is dat ze daarna uitstromen naar een van de bedrijven/klanten. Er werken nu 40 personen m/v via deze organisatie. De bedrijven werken erg goed mee. Per persoon wordt gekeken naar de eigen identiteit om die zo goed mogelijk in te passen in de Nederlandse werkomgeving.
- Fashion by RoS (Rose of Sharon) wil een sociaal atelier oprichten waar medewerkers de eigen ontwerpen van Sharon gaan uitvoeren, iets wat nu al op beperkte schaal gebeurt door stagiaires. Zij wil de coupeuses een geborgen omgeving bieden om te werken. Zelf leerde zij in Suriname kleding te maken. De doelgroep bestaat uit vrouwen van 40-55 die een iets duurdere unieke jurk willen kopen. Bijzonderheden zijn dat er geëxperiemteerd wordt met kleding uit koffiedrab en dat er statiegeld op de jurken kan komen.
- More2Win organiseert sportevenementen en probeert medewerkers uiteindelijk aan duurzame banen te helpen. Met 40% is dat na een half jaar ook gelukt. Het verdienmodel zit in de bijdrage van sponsors aan die evenementen.
- Brood met pit wil een natuurlijk soort brood gaan bakken en dat thuis bezorgen zoals dat vroeger gebeurde. Naast een ingehuurde meester-bakker is er plaats voor een aantal leerling-bakkers en enkele bezorgers. Later wil men uitbreiden. ook voor wat betreft de broodsoorten.
info wildcat - agrifoodcapital - weenerxl
©2017 Gerard Monté