Bach op zaterdag - 2023 - cantates in de Grote Kerk - 21 januari 2023 e.v.
Bach op zaterdag - 2023 - cantates in de Grote Kerk - 21 januari 2023 e.v.
+ 21/1/2023 Bach op zaterdag - Singet dem Herrn ein neues Lied
+ 11/3/2023 Bach op zaterdag - Stabat Mater - Scarlatti - Bach
+ 3/6/2023 Bach op zaterdag - Gelobet sei der Herr, mein Gott BWV 129 ---->onderaan
+
-----------
+ 21/1/2023 Bach op zaterdag - Singet dem Herrn ein neues Lied (BWV 190)
met het Bach Collegium ’s-Hertogenbosch o.l.v. Jeroen Felix en de solisten Véronique van der Meijden (mezzosopraan), Milan Faas (tenor) en Michiel Nonhebel (bariton).
Aan het begin van het programma werd Lobet den Herrn, alle Heiden (BWV 230) gezongen. Jamie de Goei opende het concert met een orgelwerk van Bach, Praeludium in C-dur (BWV 547) en sloot af met Fuge in C-dur (eveneens uit BWV 547).
De eerste cantate van 2023 werd ingeleid door ds. Marloes Meijer*), predikant van de Protestantse gemeente te Engelen.
info bachopzaterdag en IVC - Grote Kerk
©2023 Gerard Monté
*) Inleiding bij catante Singet dem Hern ein neues lied, BWV 190 door Marloes Meijer
De teksten zijn gebaseerd op psalm 149 en 150 en nodigen uit om God de lof te brengen met gezang en muziek.
Nou, dat zal nog niet meevallen.
Want wie is God? En wie gelooft daar nog in?
Er staat een dominee voor uw neus. Ik ben er één van een uitstervend soort. Letterlijk. Er komen er
steeds minder. Omdat er steeds minder kerkgangers zijn en omdat steeds minder mensen zich
christelijk noemen. Tja.
Het beeld van God is voor velen steeds meer vast komen te zitten in een zware traditie, met oude
mannelijke dominees die lang en streng preken en zo wel wat op de God gaan lijken die mensen vaak
voor ogen hebben. Een oude, grijze, strenge man met een baard, zo denken velen dat de God van de
kerk is. En je hebt er verder niks aan. Van sinterklaas krijg je tenminste nog cadeautjes.
Als we het zo analyseren, kunnen we misschien beter naar huis gaan. Want Singt den Hern ein neues
Lied, dat kunnen we dan maar moeilijk meemaken, qua tekst.
Gelukkig is er bij elk muziekstuk ook altijd een melodie.
Niet zomaar wat nootjes na elkaar gespeeld of gezongen, maar lijnen, loopjes, akkoorden,
samenklank. En zeker bij Bach zijn die niet toevallig of enkel maar omdat het mooi is.
Bachs melodieën beelden de teksten uit, nee, tillen ze op een hoger plan. Het dóet wat met je.
Het triomfantelijke instrumentale begin laat je op het puntje van je stoel zitten: hier gaat iets nieuws
beginnen. Let op, zorg dat je er klaar voor bent. En daarna danst het koor voortvarend door. Al snel
cirkelt het omhoog en fladdert het naar beneden, om daar weer in strak ritme verder te dansen.
Tegelijk, om de beurt, elkaar tegensprekend en instemmend met elkaar hoor je de verschillende
stemgroepen en instrumenten God de lof toezingen en om zijn zegen vragen.
En het doet er even niet zoveel meer toe of je jezelf gelovig noemt of niet, omdat je hart wordt
aangeraakt, opgetild. Je ziel stijgt even boven jezelf en deze wereld uit. Voegt zich samen met de
zielen van levenden en doden en zingt instemmend mee: Halleloeja.
U zult het merken straks.
Het is goed dat dit motet wordt gevolgd door de koraal Ich steh an deiner Krippe her. Want bij de
kribbe worden we weer met onze voeten op de grond geplaatst. Het is niet alleen de God van grote
hoogten en hemelse allure die we kunnen ontmoeten. Het is ook de God die werd geboren op een
van God verlaten plaats, bij twee vluchtelingen die nergens een plek konden vinden om hun hoofd
neer te leggen. In een dierenverblijf kwam God ter wereld, met het uitschot van de wereld als
kraambezoek.
Als je in gedachten dat kind ontmoet, dan ontmoet je in ieder kind zonder kansen, iedere vrouw
zonder hoop, iedere man zonder toekomst, elk mens in nood God. En dat dóet wat met je.
Als je dat gevoel van medemenselijkheid herkent, dan heb je God ontmoet.
Want God ontmoet je niet alleen met je ziel op grote hoogte, in prachtige muziek, maar óók met je
voeten in de stront van de stal, in het drek van de aarde. Omdat God dáár verschijnt, waar mensen
medemens willen zijn, zoeken naar rechtvaardigheid voor iedereen.
Ja, dat was een preek.
En misschien ook wel een voorwaarschuwing. De muziek van vandaag, de cantate, de koraal, ze doen
wat met je. Ze zetten je in beweging. En misschien maken ze met terugwerkende kracht wel wáár
wat het motet bezong: Lobet den Herrn, alle Heiden.
Loof de Heer en zorg een beetje voor elkaar, dan wordt de wereld een heel stuk mooier.
Dank u wel
(c) Ds Marloes Meijer
-----------
+ 11/3/2023 Bach op zaterdag - Stabat Mater - Scarlatti - Bach
Het Stabat Mater van D. Scarlatti en het werk Tilge, Höchster, meine Sünde van J.S. Bach (BWV 1083) werden uitgevoerd door het Bach Collegium ’s-Hertogenbosch in samenwerking met het Helmonds Vocaal Ensemble o.l.v. Jeroen Felix, de sopraan Nikki Treurniet en de mezzosopraan Linsey Coppens (België).
Wim van den Goorbergh, voorzitter van de Stichting Stabat Mater hield de inleiding op deze werken van Scarlatti en Bach.
"Het Stabat Mater is een van de beroemdste middeleeuws-Latijnse gedichten op de Moeder Gods in haar smart om de gekruisigde Christus.
De Italiaan Giovanni Battista Pergolesi (1710–1736) componeerde zijn iconische Stabat Mater, op 26-jarige leeftijd, en werd hierdoor wereldberoemd.
Pergolesi’s landgenoot, Domenico Scarlatti, componeerde in Rome tussen 1715 en 1719 eveneens een Stabat Mater. Dit is een buitengewoon rijk en expressief tienstemmig werk dat hoge eisen stelt aan de koorzangers.
Bach bewerkte het Stabat Mater van Pergolesi, maar verving daarin de tekst door Psalm 51 met als eerste woorden “Tilge, Höchster, meine Sünden” (BWV 1083) en bracht allerlei muzikale veranderingen aan." (bron persbericht)
Het concert met de werken van Scarlatti en Bach werd twee keer uitgevoerd, om 17 uur en 20 uur.
info bachopzaterdag en IVC - Grote Kerk
©2023 Gerard Monté
-----------
+ 3/6/2023 Bach op zaterdag - Gelobet sei der Herr, mein Gott BWV 129
met een korte inleiding door burgemeester Jack Mikkers die wees op het 200-jarig jonge bestaan van de Grote Kerk (2022) en op de buurman die 800 jaar bestaat. Hij noemde de Bosschenaren kathedralenbouwers en Bach was eigenlijk met zijn muziek ook een kathedralenbouwer. Hij was dus eigenlijk ook een Bosschenaar.
De voorzitter van Bach op zaterdag feliciteerde Jack Mikkers met zijn herbenoeming als "zesjarige burgemeester". (zie gemeenteraad)
Naast de cantate stonden op het programma: twee motetten van de Duitse barokcomponist Heinrich Schütz (1585-1672): Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit (SWV 420) en Also hat Gott die Welt geliebt (SWV 380). En de ouverture D-mineur, K.deest van de Oostenrijker Johann Josef Fux (1660 - 1741). Tenslotte de koraal: Selig sind sie aus Erbarmen (BWV 39).
Het Bach Collegium ’s-Hertogenbosch stond o.l.v. Jeroen Felix net als de solisten, de Franse sopraan Marion Dumeige, de bariton Vincent Kusters en countertenor Gerben van der Werf.
Jamie de Goei speelde op het Bätz orgel Präludium en Fuge in D-Dur, BWV 532.
info bachopzaterdag en IVC - Grote Kerk
©2023 Gerard Monté
-----------
Volgende keren ( 16 september - 28 oktober )
zie ook de concerten van de 1e helft 2019 en van de 2e helft van 2019
Google Agenda - Week van 8. april 2019
en van 2020 - 2023 met
+ 11/1/2020 Herr, wenn die stolzen Feinde schnauben (BWV 248-6)
+ 5/9/2020 Aus der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir (BWV 131)
+ 4/9/2021 Herr Gott, dich loben alle wir (BWV 130) en Ein feste Burg ist unser Gott (BWV 80)
+ 16/10/2021 Ich elender Mensch, wer wird mich erlöschen
+ 30/10/2021 Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen (BWV 12)
+ 19/2/2022 Wir danken dir, Gott, wir danken dir (BWV 29)
+ 26/3/2022 Johannes Passion
+ 3/9/2022 cantate Nach dir, Herr, verlanget mich (BWV 150)
+ 29/10/2022 Bach-lezing door Marcel Worms - Willem Twee Toonzaal
+ 29/10/2022 cantate Wachet auf, ruft uns die Stimme (BWV 140)
+ 17/12/2022 Magnificat (BWV 243 )
-----------
zie evt ook de activiteiten in de Grote Kerk aan het Kerkpleintje