Kamermuziek 2022 - 2e deel - diverse optredens - podium azijnfabriek - 2 april 2022 e.v.
Kamermuziek 2022 - 2e deel - diverse optredens - podium azijnfabriek - 2 april 2022
inhoudsopgave:
+ 2/4/2022 Rotterdam Chamber Players
+ 7/4/2022 het Rietveld Ensemble
+ 9/4/2022 The Hague String Trio & Ksenia Kouzmenko
+ 14/4/2022 Belinfante Strijkkwartet - Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze van Joseph Haydn
+ 16/4/2022 Barbara Baltussen piano
+ 21/4/2022 het Ryelandt Trio
+ 28/4/2022 2x cello = Isabel Vaz & Ketevan Roinishvili
+ 30/4/2022 viool en contrabas = Kirsti Apajalahti en Eva Euwe
+ 7/5/2022 Trio 258 - piano viool cello
+ 14/5/2022 Twee marimba's - Canto ostinato
+ 19/5/2022 het MirAnDa Trio - harp, zang, fluit
+ 21/5/2022 La Favorita met La Festa Teatrale
+ 28/5/2022 The Rotterdam Chamber Players
+ 11/6/2022 Fluitoctet BlowUp
+ 16/6/2022 Trio Szmydt - Pablo - Popil
+ 18/6/2022 Leonard van Lier piano, twee jonge talenten op viool, en een vertelling
+ 23/6/2022 Trio Khaldei
+ 25/6/2022 Michaël Mannes, piano
+ 30/6/2022 het Triunfal tango-Quintet zie onderaan
>>Op mobieltje menu omhoog schuiven
en toestel kantelen om de knoppen rechtsonder de foto's te zien<<
-----
reserveren hoeft niet meer
info kamermuziek (Stichting Vrienden van de kamermuziek 's-Hertogenbosch)
-----
+ 31/3/2022 Maria Prokofieva piano met muziek van componisten uit Polen, Wit-Rusland, en Oekraïne
zie 2022 eerste deel
(c) Gerard Monté 2022
-----
+ 2/4/2022 Rotterdam Chamber Players
in memoriam Ron Ephrat
met Nancy Braithwaite klarinet, Gil Sharon viool, Marta Ephrat-Lemanska viool, Richard Wolfe altviool, Joachim Eijlander cello
Zij brachten ter nagedachtenis van Ron Ephrat, hun muzikale vriend en zeer inspirerend lid van het ensemble, twee klarinet-kwintetten die Ron zelf met het gezelschap had zullen spelen. Voor de pauze Mozart, na de pauze Brahms.
(c) Gerard Monté 2022
-----
+ 7/4/2022 het Rietveld Ensemble
Henry Kelder piano, Elisabeth Perry viool, Richard Wolfe altviool, Matthias Naegele cello en Nancy Braithwaite klarinet vormen samen het Rietveld Ensemble.
Het ensemble speelde in wisselende samenstellingen ‘Hommage aan Robert Schumann’ van György Kurtág,
een kwartet voor viool, cello, klarinet en piano van Paul Hindemith,
en het pianokwartet van Camille Saint-Saëns.
(c) Gerard Monté 2022
-----
+ 9/4/2022 The Hague String Trio & Ksenia Kouzmenko
Justyna Briefjes viool, Julia Dinerstein altviool en Miriam Kirby (cello) vormen samen het The Hague String Trio.
(gewijzigd programma)
Ksenia Kouzmenko (afkomstig uit Minsk, Belarus) woont al twintig jaar in Nederland. Zij vertelde -geëdmotioneerd- eerst over hoe moeilijk de Tsjechische componisten het hadden onder het communistische regime. Een van hen werd naar Siberië verbannen maar mocht terugkeren naar huis als al zijn composities vernietigd werden. Het lukte hem niet meer ze te reconstrueren. Een in het buitenland uitgegeven werk is bewaard gebleven.
Zij speelde solo op de piano twee werken, van Vasyl Barvinsky - Wiegelied op het Oekraïense leven, en een werk van Bohuslav Martini (een leerling van Josef Suk).
Voorafgaand aan het Pianokwartet in a op. 1 van Josef Suk las ze tekst voor over deze leerling van Dvorák, die het werk prachtig vond en hem stimuleerde het af te maken.
Van Antonin Dvorák werd na de pauze het Pianokwartet no 2 in Es op. 87 B.162 gespeeld.
(c) Gerard Monté 2022
-----
+ 14/4/2022 Belinfante Strijkkwartet - Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze van Joseph Haydn
De versie voor strijkkwartet werd uitgevoerd door het Belinfante Strijkkwartet. Dat bestond deze keer uit Olivia Scheepers viool, Fiona Robertson viool, Shin-Hsien-Tjai altviool, Ivan Noqueira cello.
"Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze van Joseph Haydn. Oorspronkelijk is het een orkestwerk dat bestaat uit een inleiding, 7 langzame sonata’s, in feite symfonische bewegingen, gebaseerd op Jezus’ zeven laatste woorden aan het kruis, en een afsluitend Presto (Il Terremoto). Het werd geschreven in opdracht van Don José Sáenz de Santa María, marqués de Valde-Íñigo, een mecenas die de decoratie van de Santa Cueva-grot onder de Santo Rosario-kerk te Cádiz (Spanje) bekostigd had. Het was bedoeld voor de bijzondere liturgische dienst die ieder jaar op Goede Vrijdag in die grot gehouden werd. Waarschijnlijk is het de eerste keer uitgevoerd in 1786."
Het werk bestaat uit de delen:
• Intrada (L'Introduzione I), Maestoso e adagio, bedoeld als "toepasselijke prelude"
• Sonata I, Largo. "Pater, dimitte illis, non enim sciunt quid faciunt"
• Sonata II, Grave e cantabile. "Amen dico tibi: Hodie mecum eris in paradiso"
• Sonata III, Grave. "Mulier, ecce filius tuus ... Ecce mater tua"
• Sonata IV, Largo. "Deus meus, Deus meus, ut quid dereliquisti me?"
• Introduzione II
• Sonata V, Adagio. "Sitio"
• Sonata VI, Lento. "Consummatum est!"
• Sonata VII, Largo. "Pater, in manus tuas commendo spiritum meum"
• Il Terremoto, Presto e con tutta la forza, "aardbeving, snel en met alle beschikbare kracht", een stuk dat de aardbeving direct na Jezus' overlijden uitbeeldt.
De tijdens de muziek geprojecteerde beelden waren van Jordi Cárdenas.
(c) Gerard Monté 2022
-----
+ 16/4/2022 Barbara Baltussen piano
J.Brahms (1833-1897) - 4 Balladen opus 10 - Andante, Andante, Intermezzo. Allego, Andante con moto
C. Schumann (1819-1896) - Drei Romances opus 11 - Andante, Andante-Allegro passionato, Moderato
R. Schumann (1810-1856) - “Kreisleriana” - Äussert bewegt, Sehr innig und nicht zu rasch, Sehr aufgeregt, Sehr langsam, Sehr lebhaft, Sehr langsam, Sehr rasch, Schnell und spielend.
Barbara zat in de commissie die deze vleugel voor de Vrienden van de Kamermuziek heeft uitgekozen. Ze vertelde daar smakelijk over, er stonden drie piano's van dit merk naast elkaar, elk totaal anders. Deze had vooral in het middengebied het beste geluid voor deze zaal. Dat liet ze ook horen. Voor ze begon leek het toch of ze iets moest herstellen maar het was het bladervoetpedaal van haar tablet dat goed gezet moest worden.
(c) Gerard Monté 2022
-----
+ 21/4/2022 het Ryelandt Trio - paino viool cello
met Pieter-Jan Verhoyen piano, Jeroen De Beer viool en Pieter-Jan De Smet cello.
en een 'tourneuse de pages', een ombladeraarster.
Het Ryelandt [ sprk Rie-lant ] Trio werken van Bruggenaar Joseph Ryelandt (1870-1965) en Antwerpenaar Joseph Callaerts (1838-1901).
Georges Rodenbach (1855-1898) was een Franstalig-Belgische schrijver en dichter. Hij schreef o.a. de roman Bruges-la-Morte (1892 ) die hem door de Bruggenaren niet in dank afgenomen werd omdat hij Brugge als een doods stadje afschilderde. De levendige muziek van het Ryelandt Trio bewees het tegenovergestelde.
(c) Gerard Monté 2022
-----
+ 28/4/2022 2x cello = Isabel Vaz & Ketevan Roinishvili
Isabel Vaz en Ketevan Roinishvili brachten een mooi programma vol cellomuziek, "vrolijke" muziek vond een van de bezoekers en dat was eigenlijk ook wel zo. De werken van Bach waren dansen en ook de andere stukken klonken opgewekt. Het duo speelde ingespannen en geconcentreerd maar ook met zichtbaar plezier.
J. S. Bach Suite nr 1 - Prelude, Sarabande, Gigue - solo Isabel Vaz
J.S. Bach Suite nr 3 - Bourré - solo Ketevan Roinishvili
S. Tsintsadze - Tsintkaro, Chonguri - solo Ketevan Roinishvili die bij het eerste werk een lied uit haar land Georgië zong. Het tweede werd pizzicato gespeeld.
F.A. Kummer Duo nr 1 Opus 22 - Allegro, Andantino, Allegro scherzoso
F.A. Kummer Uit het Duo nr 3 - Swiss Theme and Variations
J. Offenbach Duo nr 4 Opus 49 - Allegro, Rondo
Bela Bartok - Selectie uit 44 Duos voor twee violen (arr. Hans Erik Deckert)
(c) Gerard Monté 2022
-----
+ 30/4/2022 viool en contrabas = Kirsti Apajalahti en Eva Euwe
met het programma Weg van huis:
Weg van Huis
- Reinhold Glière uit “Huit Morceaux pour violon et violoncelle” (arr. Frank Proto): Prelude, Gavotte en Scherzo
- Nicola Matteis Preludio in Ostinatione - Passaggia rotto: Aria - Variatione in d klein
- Arthur Lourié - Sonate pour violon et contrebasse
- Isang Yun - uit “Together, for violin and double bass”: Deel I
- Isaac Albéniz - uit Suite España: Tango (arr. Mischa Elman en Eva Euwe)
- Valto Tynnilä (arr. Kirsti Apajalahti) - Täysikuu
- Béla Bartók - Uit “44 Duos voor 2 violen” (arr. Kirsti Apajalahti):
Forgatós (Roemeense werveldans)
Preludium és kánon (prelude en canon)
Szunyogtánc (muggendans)
Szól a duda (doedelzakken)
Máramarosi Tánc (danslied)
Rutén nóta (Ruthenishes lied)
- “Paardenrace”, een traditionele Chinese melodie (arr. Kirsti. Apajalahti)
- Edgar Meyer - uit “Concert Duo for Violin and Double Bass”: First Movement
(c) Gerard Monté 2022
-----
+ 7/5/2022 Trio 258 - piano viool cello
Lestari Scholtes piano, Eduardo Paredes Crespo viool, Leonard Besseling cello
programma:
S. Rachmaninoff - Trio Élégiaque nr. 2 - Quasi variazione, Allegro resoluto
J. Brahms - Pianotrio nr. 1 opus 8 - Allegro con brio
Fazil Say - Space Jump
F. Kreisler - Liebesleid
(c) Gerard Monté 2022
-----
+ 14/5/2022 Twee marimba's - Canto ostinato (1979)
Peter Elbertse & Esther Doornink speelden het bekende werk van Simeon ten Holt op twee marimba's.
Met de term 'ostinato' wordt een kort muzikaal motief bedoeld dat continu herhaald wordt, met minimale variaties. Dat levert een ontspannend, soms bijna hallucinerend effect op. Vandaar dat het ook wel eens als 'ligconcert' uitgevoerd wordt.
Het stuk wordt meestal met meerdere instrumenten gespeeld (piano, harp, marimba, cello, saxofoon) en is altijd anders omdat de musici tijdens het spelen zelf mogen bepalen hoe en hoe lang er gespeeld wordt. Dat kan wel tot 6 uur lang duren. Omdat de basislijn continu doorloopt moesten de musici soms voor elkaar de bladzijden van de partituur omslaan.
Dit concert duurde ruim een uur. Twee kinderen, vijf en zeven jaar, hadden heel goed en stil geluisterd ook al vonden ze het "te lang" duren.
(c) Gerard Monté 2022
-----
+ 19/5/2022 het MirAnDa Trio - harp, zang, fluit
Mirjam Rietberg harp, Anna Azernikova zang, Dasha Beltiukova fluit
Michail Glinka (1804-1857) - De Leeuwerik, Venetiaanse nacht, De vogelkers bloeit
Alexander Varlamov (1801-1848) - De Rode Sarafan (fluit en harp)
Valentyn Silvestrov (1937) - Kitsch music (harp solo)
Oekraïense liederen - Zwarte ogen - Ik ga naar de molen
Antonín Dvořák (1841-1904) - Moravische duetten op. 32
Alexander Dargomyzhsky (1813-1869) - De Beeldschone meiden
Sergei Rachmaninov (1873-1943) - Seringen (zang en harp)
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840-1893) - Bij het raam (zang en harp) - Koekoek
Gabriel Fauré (1845-1924) - Une châtelaine en sa tour op. 110 (harp solo)
Camille Saint-Saëns (1835-1921) - Romance (fluit en harp)
Antonín Dvořák (1841-1904) - Zigeunermelodieën op. 55
(c) Gerard Monté 2022
-----
+ 21/5/2022 La Favorita met La Festa Teatrale - feestelijke Italiaanse barokmuziek rond het Weense Hof
met Sofia Pedro sopraan, Giulia Zannin chalumeau, Tiziano Teodori traverso, Pietro Battistoni viool, Anna Lachegyi viola da gamba, Earl Christy theorbo
LA FESTA TEATRALE
Georg Reutter (1708 – 1772) - “Sinfonia” uit de serenade Archidamia (1722)
Antonio Maria Bononcini (1677-1726) - Aria “Godo ma come non sò” uit “Il trionfo della grazia” (1707)
Johann David Heinichen (1683-1729) - Aria “Ritornatemi il cor” uit de serenade Zeffiro e Clori (ca.1712-1716)
Joseph Johann Fux (1660-1741) - Aria “Lascio d’esser, Ninfa si” uit Dafne in lauro (1714)
Antonio Caldara (1670 – 1736) - Sonata da camera in G minor, op.2, no.4 - Alemanda, Corrente, Giga, Gavota
idem - Sonata da camera in D major, op.2, no.3 - Preludio, Alemanda, Giga
Francesco Bartolomeo Conti (1681-1732) - Cantata “Con più luci di candori” uit Cantate con Istromenti (ca. 1700s)
Francesco Bartolomeo Conti (1681-1732) - Aria “Vivi o bella” uit cantate Fra queste umbrose piante (1700s)
(c) Gerard Monté 2022
-----
+ 28/5/2022 The Rotterdam Chamber Players
met Maria-Paula Majoor viool, Marta Ephrat-Lemanska viool, Richard Wolfe altviool, Godfried Hoogeveen cello, Joachim Eijlander cello
Anton Arenski (1861-1906) - Strijkkwartet op. 35 - Moderato
Variations op een thema van Tschaikovsky - Moderato, Finale, Andante sostenuto
Aleksandr K. Glazoenov (1865-1935) - Strijkkwintet op. 39 - Allegro, Scherzo, Allegro moderato, Andante sostenuto, Finale, Allegro moderato
(c) Gerard Monté 2022
-----Het voor donderdag 9 juni aangekondigde concert ging wegens ziekte (corona) van de musici niet door.
+ 11/6/2022 Fluitoctet BlowUp
Het octet bestaat uit
Remy Kazukauskas contrabasfluit, Dominy Clements subcontrabasfluit, Jeanette Landré picolo, fluit, altfluit, basfluit, Froukje Wiebenga basfluit, Ivo Visser piccolo, fluit, altfluit, basfluit, Joan Handels piccolo, fluit, altfluit, Noor Kamerbeek fluit, altfluit, Frida Jacobowitz fluit, altfluit basfluit
programma:
Charles Koechlin (1867-1950): Choral sur le nom de Fauré (1922), bew. Ivo Visser
Gabriel Fauré (1845-1924): Pelléas en Mélisande, Suite opus 80 (1989) Prelude, De Spinster, Sicilienne, De dood van Mélisande.
Muziek bew. Ivo Visser, verhaal bew. Noor Kamerbeek
[ Debussy heeft wel de muziek voor de gelijknamige opera geschreven maar wilde geen muziek voor de toneelbewerking maken. Fauré heeft dat toen binnen een paar weken wel gedaan. Jammer was dat het tussen de muziekdelen voorgelezen verhaal niet goed verstaanbaar was, deels door de dictie, deels door de microfoontechniek.]
Dominy Clements (1964): Bamboo Split
George Gershwin (1898-1937): An American in Paris (1928), bew. Leo Samama
Astor Piazzolla (1921-1992): Oblivion (1984), bew. M. Orriss
(c) Gerard Monté 2022
-----
+ 16/6/2022 Trio Szmydt - Pablo - Popil
Natalia Szmydt viool, Mikko Pablo cello en Markiyan Popil piano. Zij speelden het Eerste pianotrio in Bes groot van Franz Schubert. En na de pauze het eerste deel van het Eerste pianotrio van Boris Lyatoshynsky, een Oekraïense componist. En tot slot Astor Piazolla's Winter.
(c) Gerard Monté 2022
-----
+ 18/6/2022 Leonard van Lier piano, twee jonge talenten op viool, en een vertelling
Leonard van Lier speelde een sonate van Wolfgang Amadeus Mozart (KV 333) en Zes Moments Musicaux van Franz Schubert (D780).
Als extra liet hij een werk horen dat hij opdroeg aan zijn onlangs overleden docent Jacques de Tiège, nl. een lied van Rachmaninov over spelende kinderen, bewerkt voor piano door Frederik Meinders. Het woord voor kinderen is in het Russisch het zelfde als in het Oekraïens, het werd in Oekraïne -tevergeefs- ter bescherming op daken van ziekenhuizen en het theater geschilderd.
Na de pauze speelde hij samen met twee jonge Bossche violistes, Valérie Langendonck en Anne Sophie van Lier, Vijf stukken voor 2 violen en piano van Dimitri Sjostakovitch. [ Vooraf leek het even of er ook enthousiaste jonge kinderen naar het verhaal kwamen luisteren maar het waren deze jongen talenten die zelf fantastisch speelden ]
Vervolgens bracht Van Lier samen met verteller Babise de Laive het sprookje van Poulenc "L’histoire de Babar, le petit éléphant", een melodrama voor piano en verteller. Een leuk programma.
(c) Gerard Monté 2022
-----
+ 23/6/2022 Trio Khaldei
bestaat uit Pieter Jansen viool, Francis Mourey cello, Barbara Baltussen piano
Zij speelden
van de Vlaamse componist F. Celis - Trio op. 5,
van C. Debussy - La Mer (eigenlijk een werk voor groot orkest, gearrangeerd voor pianotrio door S. Beamish),
I. De l’aube à midi sur la mer, II. Jeux de vagues, III. Dialogue du vent et de la mer,
en van M. Ravel - Trio in a
I. Modéré, II. Pantoum: Assez vif, III. Passacaille: Très large, IV. Final: Animé
(c) Gerard Monté 2022
-----
+ 25/6/2022 Michaël Mannes, piano
De Vlaamse Michaël Mannes gaf zelf toelichtingen bij de werken die hij speelde:
Wolfgang Amadeus Mozart - Fantasie in d, KV397
Ludwig Van Beethoven - Sonate nr. 8 in c mineur, opus 13 'Pathétique' - I. Grave - Allegro molto e con brio, II. Adagio Cantabile, III. Rondo: Allegro
Frédéric Chopin - Ballade nr.1 in g mineur, opus 23
Franz Liszt - Sonate in b mineur
Een zomers concert.
(c) Gerard Monté 2022
-----
+ 30/6/2022 het Vlaamse Triunfal tango-Quintet
met Linde Verjans viool, Bram Van Weverberg accordeon, Inti de Maet gitaar, Juno Kerstens bas, Ellen Schepers piano.
programma:
Astor Piazzolla - Triunfal, Mumuki, Concierto para quinteto, Soledad
Ben Faes - El toro Caliente
Astor Piazzolla - Escualo, Trio del angel: - milonga - muerte - ressurection, Camorra II, Libertango
info kamermuziek (Stichting Vrienden van de kamermuziek 's-Hertogenbosch)
(c) Gerard Monté 2022
Dit was het slotconcert van dit seizoen, op 3 september begint het volgendeconcertprogramma.
In de tussentijd vindt Muziek op de Binnendieze plaats.
-----
zie ook 2022 1e deel jan-maart
zie ook 2019 najaar - *2019 voorjaar en ook **2020 1e deel - 2020/2021 - 2021 2e deel (sept-okt) - 2021 3e deel (nov.-dec.)
zie ook Kamerklanken 2018
zie ook 2018 september-december - kamermuziek april-juni 2018 - kamermuziek februari 2018 - kamermuziek januari 2018
info podiumazijnfabriek - vrienden kamermuziek
©2022 Gerard Monté
-----
Voor foto's van de verbouwing van de nieuwe locatie in de Triniteitstraat zie
Toneel en muziek in de Azijnfabriek 2020 - Club Zondag - ea - 5 januari 2020 ev