Werken aan een nieuwe Bartenbrug 2011-2015 - 31 december 2015
Werken aan een nieuwe Bartenbrug 2011-2015 - 31 december 2015
Overzicht van de werkzaamheden aan de Bartenbrug (over de Aa tussen de Graafseweg en het Hinthamereinde).
Het eerste ontwerp was van de architecte Inge Burg uit Rotterdam.
Voor de laatst toegevoegde foto's klik op de knop <<.
- De eerste foto's zijn van de oude Pastoor Barten-brug, een betonnen basis met opgemetselde wanden. maart 2011
- In april 2011 zijn er veel nieuwe kabels onder de Aa doorgetrokken via geboorde tunnels.
- In mei 2012 werd begonnen met de aanleg van een noodbrug voor (brom-)fietsers en voetgangers.
- In juni werd begonnen met de sloop aan de kant van het Hinthamereinde.
- Oktober: het werk ligt stil en in december komt er een noodbrug voor auto's.
- Mei 2013: het werk aan de nieuwe brug (ontwerp Inge Burg) wordt weer begonnen, de noodbrug voor auto's wordt verwijderd. En een kleine archeologische opgraving bij de in het talud verborgen trap die bij de verdedigingswerken hoorde.
- Juni en juli 2013: werk aan het bruggehoofd aan de kant van het Hinthamereinde, de viskraam van Bettina Krol is naar achter, richting watertoren verplaatst.
- 2014 januari: De oude brug is gesloopt, de pulonen (de sfinxen) zijn klaar maar het werk ligt weer stil. Donkere wolken boven het project.
- In maart werd een tweede tijdelijke brug voor de auto's vanaf de Graafseweg richting Hinthamereinde gelegd. Die werd op 25 maart ludiek geopend door een aantal mensen uit de politiek en cv de Krabkes. Een aantal linten werden doorgekniot. Paul Kagie rolde een toilet af die bedrukt was met geld dat doorgespoeld kon worden.
- In maart 2015 werden de aansluitingen en wegen rond de Bartenbrug en bij de watertoren opgeknapt.
- En in september werd gewerkt aan het Muntelbolwerk aan de andere kant van de Aa. =voor meer foto's daarvan zie september
- Oktober 2015 volgde de presentatie door wethouder Jos van Son van het ontwerp voor de nieuwe Bartenbrug over de Aa tussen de Graafseweg en het Hinthamereinde. Het ontwerp is van ipv Delft en de verantwoordelijke aannemer is Mobilis. Het werk moet in februari 2016 beginnen en in het vierde kwartaal van 2016 klaar zijn. =voor meer foto's daarvan zie oktober
(Er komen veel verkeersbeperkende maatregelen om de snelheid te verminderen tot 30 km/u zoals in de hele binnenstad geldt, o.a. versmallingen en verhogingen. Er is veel aandacht besteed aan de aansluitingen met de Graafseweg en het Muntelbolwerk, en De Aawal, De Bosssche Pad en het Hinthamereinde. Voetgangers en fietsers krijgen ruim baan.
De naam blijft Bartenbrug oa op wens van de klankbordgroep. Op de brug staat die naam straks uitgezaagd in gebronsd staal. Het landhoofd aan de stadskant krigt een gemetselde wand met de stenen in een steeds meer wijkend verschil, de kant aan de Graafse wijk komt in het groene talud aan land. Het verdegingswerk uit de 17e eeuw, het ravelijn met trap, wordt later zichtbaar gemaakt als het werk klaar is.)
zie ook andere bruggen in Den Bosch
©2011-2015 Gerard Monté
wordt vervolgd in 2016